Jak zaoszczędzić na stronie internetowej nawet kilka tysięcy zł bez rezygnacji z jakości.

22 lutego, 2024

Posiadanie profesjonalnej strony internetowej jest niezbędne dla każdej firmy w dzisiejszym świecie cyfrowym. Jednakże, wiele przedsiębiorstw, zwłaszcza małych i średnich, może być zaniepokojonych wysokimi kosztami związanymi z jej stworzeniem i utrzymaniem.

 Czy jednak istnieje sposób, aby oszczędzić na stronie internetowej, nie rezygnując przy tym z jakości?

Odpowiedź brzmi: tak! 

W tym wpisie na bloga przedstawię Ci 5 sprawdzonych sposobów, dzięki którym będziesz mógł zaoszczędzić na stronie internetowej, nie tracąc przy tym na jej atrakcyjności, funkcjonalności ani profesjonalizmie. Dzięki tym praktycznym wskazówkom i strategiom będziesz mógł zoptymalizować koszty projektu i cieszyć się wysokiej jakości stroną internetową, która przyciągnie klientów i wzmocni wizerunek Twojej marki.

 

  1. Wielkość strony to kluczowy element związany z jej wyceną.

Koszt strony rośnie proporcjonalnie do ilości czasu, który web designer musi poświęcić na projekt. Dlatego tutaj mamy bardzo duże pole do poszukania oszczędności. Zastanów się jakiej strony potrzebujesz na obecnym etapie.

Co zrobić: Zdecyduj się na stworzenie tylko tych zakładek, których naprawdę potrzebujesz w perspektywie kilku miesięcy. Zastanów się czy naprawdę już teraz potrzebujesz bloga na stronie czy może zamierzasz zacząć pisać artykuły dopiero za pół roku? Innym przykładem jest zakładka „Kariera”, jeśli dopiero zaczynasz i nie zamierzasz przez dłuższy czas zatrudniać osób nie ma potrzeby aby już teraz tworzyć taką podstronę.

A może w ogóle nie potrzebujesz na ten moment strony z oddzielnymi zakładkami? Czasami lepszym wyjściem będzie zainwestowanie w stronę typu OnePage, która również jest wysokiej jakości, ale właśnie dzięki ograniczeniu liczby zakładek już dużo tańsza. Przykładowo koszt takiego OnePage w mojej firmie to 1600 zł, a strony z 5 zakładkami to 3400 zł.

 Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze możesz przeznaczyć na kampanie reklamową, która pomoże pozyskać Ci pierwszych klientów.

Dobra praktyka:

Postaw na podejście rozbudowy strony gdy rzeczywiście pojawi się taka potrzeba zamiast generowania kosztów na elementy, których być może nie użyjesz przez najbliższe miesiące.

2. Dodatkowe funkcjonalności

Podobnie jak w poprzednim punkcie wiele firm inwestuję w rozwiązania z których tak naprawdę nie zamierzają korzystać. Częstą praktyką jest tworzenie systemu do email marketingu, który latami kurzy się na stronie. Czasami firmy nawet nie wiedzą, gdzie się zalogować, czy jak wysłać emaila przez ten system.

Co zrobić: Przemyśl z których funkcjonalności zamierzasz rzeczywiście korzystać, a które są po prostu „na czasie”. Jeśli na ten moment nie masz czasu na prowadzenie email marketingu to nie inwestuj w te rozwiązania. Zainwestuj, gdy pojawi się taka potrzeba.

Innym przykładem może być strona w dodatkowych wersjach językowych, ponieważ planujemy działać również za granicą. Wdrożenie dodatkowej wersji językowej to koszt zaczynający się od 500 zł, a kończący na kilkunastu tysiącach w zależności od wielkości strony. Do tego dochodzi koszt tłumacza. Jeśli więc nie jest to rzeczywista potrzeba odpowiadająca na realne działania, które chcemy podjąć możemy zaoszczędzić tutaj sporo pieniędzy.

3. Wybór technologii

Stronę internetową można stworzyć na wiele różnych sposobów. Wykorzystując systemy zarządzania treścią typu WordPress, Joomla, Drupal czy korzystać z języków programowania typu Html, React, Angular.

Każde rozwiązania ma swoje plusy i minusy, ale nie bez powodu obecnie większość stron w internecie jest oparta o system CMS WordPress.

WordPress to system zarządzania treścią (CMS), który pozwala użytkownikom na łatwe tworzenie, edycję i zarządzanie treściami na swojej stronie internetowej. Dzięki ogromnej liczbie dostępnych motywów i wtyczek, WordPress umożliwia szybkie dostosowanie strony do indywidualnych potrzeb oraz dodanie różnorodnych funkcjonalności, takich jak blogowanie, sklepy internetowe czy rezerwacje online. Dzięki temu można zaoszczędzić na kosztach projektu, unikając konieczności tworzenia wszystkiego od zera.

Dlaczego to takie istotne?

Ponieważ rozbudowa strony na wordpressie o nowe zakładki czy funkcję będzie znacznie tańsza i szybsza niż w przypadku tworzenia strony na mało popularnym lub zaawansowanym technologicznie systemie.

Specjalistę od WordPressa znajdziesz praktycznie wszędzie, dzięki dużej konkurencji na tym rynku możesz liczyć na atrakcyjne ceny.

Dobra praktyka:

WordPress będzie świetnym rozwiązaniem dla większości projektów stron internetowych dla firm. Należy jednak pamiętać o dokładnej analizie indywidualnych potrzeb i wymagań, aby być pewnym, że jest to najlepszy wybór dla konkretnego przypadku. Sklep internetowy czy dużo portal postawiony na WordPressie nie koniecznie spełni stawiane przed nim oczekiwania.  Zawsze warto skonsultować się ze specjalista i przeanalizować kilka możliwości.  

4. Cena za stronę to kwestia bardzo umowna…

Zdradzę Ci pewien sekret, o którym się nie mówi. Koszt strony to kwestia bardzo umowna. Od jednego wykonawcy otrzymasz wycenę na 1000 zł, a inna firma wyceni Ci ten sam projekt na 10 tys. zł. Wiesz od czego to zależy? Od tego na ile dana osoba wycenia swoją pracę. Następnego dnia ta sama osoba, która wyceniła projekt na 1000 zł może wycenić podobny projekt na cenę 3000 zł ponieważ poczuła, że ten klient jest w stanie tyle zapłacić. Albo gdy bardzo potrzebuję pieniędzy to zrobi taki projekt za 500 zł.

Można zakładać, że ta droższa firma wykona projekt dużo lepiej, zachowa wszystkie dobre praktyki, zadba o czystość kodu, będzie zawierać znacznie więcej smaczków, które wpłyną na skuteczność strony. Tak powinno być, ale nie musi. Być może po prostu jest bardziej pewna siebie i ma dobry dział sprzedaży. Jeśli podczas rozmowy lub w samej ofercie nie znajdujemy opisu dodatkowych rozwiązań, lepszego procesu to być może mamy do czynienia po prostu z większymi stawkami.

To co Ci teraz powiem może być dla Ciebie kluczowe. Jest wielu twórców, którzy tworzą świetne strony, ale są kiepskimi sprzedawcami. Przez to, że mają olbrzymi problem z pozyskaniem klientów tworzą strony za niewielką kwotę, ponieważ zakładają, że to cena jest problemem. Działa to też w drugą stroną. Są firmy ze świetnymi działami sprzedaży, ale kiepski działami twórców stron.

Co zrobić: Opieraj się na faktach. Sprawdź przede wszystkim realizację danej osoby. Czy projekty, które tworzy są dla Ciebie warte ceny, którą masz zapłacić. A może są wręcz niedoszacowane? Sprawdź również opinie o współpracy. Ludzie, którzy zawiedli się na danej firmie często dzielą się swoimi spostrzeżeniami w internecie.

Dobra praktyka: Nie kupuj pod wpływem impulsu albo dlatego, że rozmawiasz z tą osobą już trzeci raz. Strona będzie każdego dnia oddziaływać na Twój biznes i wywierać na niego duży wpływ. Tu nie ma miejsca na sentymenty. Tu chodzi o Twój biznes.

5. Hosting

Aby Twoja strona mogła być widoczna w internecie potrzebujesz serwera, czyli miejsca na Twoją stronę i domeny, czyli wykupienia nazwy/ adresu, pod którym strona ta będzie dostępna.

 Tylko tutaj możesz zaoszczędzić kilkaset złotych rocznie.

O ile często koszt hostingu w pierwszym roku jest bardzo promocyjny o tyle w kolejnym ujawnia się jego prawdziwa cena. Być może widziałeś reklamy typu Serwer za 1 zł. Po roku natomiast przychodzi Ci fakturą na 900 zł podczas gdy u innego dostawcy za te same parametry zapłacisz 3 razy mniej.

Drugą kwestią jest ilość miejsca, które potrzebujesz na stronę (oraz pocztę email). Możesz wybrać pojemność 300 GB i zapłacić za to 800 zł, a gdy sprawdzisz, ile rzeczywiście tego miejsca potrzebujesz to okaże się, że wystarczy Ci 20 GB i mógłbyś płacić jedynie 300 zł.

Co zrobić:

Sprawdź lub porozmawiaj ze specjalistą, który hosting wybrać i ile miejsca rzeczywiście będzie Ci potrzebne. Jeśli Twoja strona to zwykła strona na WordPressie z kilkoma zakładkami i galerią realizacji to w zupełności wystarczy Ci 10 GB. Pamiętaj jednak, że miejsce na stronę to również miejsce na Twoją firmą pocztę. Jeśli prowadzisz biuro projektowe i klienci często wysyłają Ci duże załączniki wtedy warto zainwestować w większą pojemność. Dla 90% firm w zupełności wystarcza serwer 10 – 35 GB.

Jeśli zacznie Ci brakować miejsca w kilka minut może zwiększyć pakiet więc nie masz się czym martwić. Jeśli chodzi o zmniejszenie pakietu (i obniżenie rachunków) to już to niestety tak nie działa.

Leave a Comment